Helsingfors i fokus

Publicerad: 18/12 19:48

Helsingfors träder in i rollen som World Design Capital först vid årsskiftet, men den internationella uppmärksamhet som följer med detta märks redan.

I dagarna har två brittiska dagstidningar haft resereportage om Helsingfors. Evening Standard valde ett tema i linje med designåret i ett reportage som började i Hvitträsk och arvet efter arkitekterna Eliel Saarinen, Herman Gesellius och Armas Lindgren.

Några dagar senare dominerades Guardians resebilaga av ett stort reportage om Helsingfors präglat av vinter, kyla, mörker och bastubad.

Ganska förväntade teman, med andra ord, och det kommer med all säkerhet att bli mycket sådant i internationell press det närmaste året. Det är något med ordet design som attraherar redaktörer i allt från vanliga dagstidningar till resemagasin och specialtidskrifter.

Design som begrepp är en drivkraft för turism och nu har Helsingfors sin stora chans att göra ett internationellt avtryck. Jag vet att många rynkar på näsan åt ”jippon” som ett designår och de kostnader det för med sig. Men de missar en viktig poäng.

Världens städer konkurrerar med varandra, inte bara om turister utan även om att skapa en image som kan locka internationella företag till investeringar och begåvningar till att vilja bosätta sig där.

Helsingfors har tagit stora kliv uppåt i denna konkurrens de senaste åren och Designåret är kulmen på en lång och målmedveten satsning att bygga ett starkt varumärke kring stadens namn.

Den närmaste tiden kommer vi att få se många reportage om Helsingfors i internationella medier och de kommer inte bara att handla om bastubad och designbutiker. Finländsk design inom alla tänkbara områden, från industri till hantverk, kommer att presenteras tillsammans med beskrivningar av det omvälvande stadsbyggandet i huvudstaden.

Redan innan året som World Design Capital inleds har Helsingfors fått ett rykte som en cool liten metropol långt upp i norr som allt fler vill besöka. Cool och kall.

Såg en ny, intressant dokumentärfilm om städer härom kvällen och kunde än en gång konstatera hur väl Köpenhamn lyckats bygga upp sitt varumärke som den cyklande, miljövänliga och gemytliga lilla storstaden. Nu kommer Helsingfors som designstaden. Båda städerna utklassar Stockholm när det gäller fokuserad profilering.

1 kommentar

  1. Kommentar #1 - Ulf Persson: 18 december, 2011

    Intressant och roligt med den positiva fokuseringen på Helsingfors. Förmodar att staden för många britter kan framstå som aningen exotisk. Själv är jag ständigt på jakt efter stadens själ för att inte säga landets själ.
    http://ulfpersson.wordpress.com/2011/12/16/landets-sjal/


RSS feed for comments on this post.

Londonbloggen

RSSLondonbloggen

Anders Steinvall om nutid och framtid i London och andra storstäder.

  • Om bloggaren

    Anders Steinvall är Hbl:s frilansande korrespondent i London. Han är svensk journalist och arbetade tidigare under många år på Dagens Nyheter i Stockholm. Hans stora intresse är städer i förändring, ett ämne han studerat till fots i metropoler från Barcelona till Chicago och inte minst i det allt intressantare Helsingfors. Nu nöter han skosulorna i Londons många spännande stadsdelar.
  • Kalender

    december 2011
    M T O T F L S
    « Nov    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
  • Arkiv

  • Kategorier

  • Etiketter